torsdag 8 maj 2014

Sabbatsvilan

Sabbatsvilan. Väldigt frånvarande i vår uppdateringskultur. Svår att Finna. För ett tag sen läste jag Tomas Sjödins bok "det händer när du vilar" och sa till mig själv då att jag skulle testa det här med en sabbatsdag i veckan, som han tipsar om. Häromdagen hade jag det. Jag skrev på ett papper tre riktlinjer.

 "Idag väljer jag tystnaden och vilan"
"Idag ska jag bara göra sådant jag njuter av"
"I mos 2:3 Gud välsignade den sjunde dagen och gjorde den till en helig dag, ty på den dagen vilade Gud sedan han utfört sitt skapelseverk"

Alltså vad innebar då detta. Ingen mobil, den va avstängd sedan gårdagen, ingen tv, ingen dator(passande nog var den avstängd och laddaren inte hemma), ingen radio. Bara jag och tystnaden. Fy. Tänkte jag. En hel dag. Hur ska jag klara detta?! Men för första gången på länge hörde jag fågelsången. Mycket vilsamt ljud. Jag tog ett fotbad, drack kaffe, sov lite på soffan, tittade lite i tidningen sköna hem, läste en bra bok. Kopplade bort allt och alla runt omkring. 

Jag är tacksam till min Gud som har gett mig budet om vilan. Jag var inte det tidigare, för fyra år sedan hade så mycket tid med mig själv dödat mig inifrån och ut. Efter tio minuter hade rastlösheten börjat gnaga på mig och mitt samvete. 
Jag gör ingenting, jag uträttar ingenting, jag tillför ingenting, jag bryr mig inte om någon som kanske behöver min hjälp. Jag är nog väldigt egoistisk?! Låt inte tankarna äta upp ditt samvete. Gud har ju själv sagt att vi ska arbeta och skapa saker i sex dagar, men den sjunde dagen ska vi vila som han gjorde! Den levande Guden, allsmäktig oh stor, HAN behövde vila!! Hmm, men vi människor, arbetarmyror, vi behöver nog inte det. Vi klarar oss nog ändå. 

OCH SÅ GÖR VI INTE DET. DET ÄR EN LÖGN. 

Jag har själv slagit i den berömda väggen. När jag var 20 år. 20 år. Det var fyra år sedan. Och jag har kommit långt, men ibland är det fruktansvärt svårt att fatta att vi är en "human being och inte en human doing" (citat Cajsa tengblad)
Min utmaning till dig idag, stäng av allt för en dag och känn efter hur det känns. Ibland är det otroligt skönt, ibland gör det bara ont. 

P.s. Jag klarade att mobilen var avstängd till kl 17. Och jag klarade fb-förbjudet till kl 21. Då hade jag fått tre pm och 14 händelser. Vad är det med den här världen?! Jag låg efter, efter en dags tystnad. Inte konstigt att ungdomar kör slut på sig idag. 

2 kommentarer:

  1. Klokt! Vi behöver vilan.

    SvaraRadera
  2. Du är så bra. Tycker om att läsa dina tankar, så fint formulerat! <3

    SvaraRadera