onsdag 19 december 2012

Varför har man så svårt för att vara tacksam?!

Idag funderade jag lite över det här med att vara tacksam. Igår fick jag nämligen tillbaka min dator som har varit inlämnad i två veckor, man har ju känt sig lite enarmad utan den. Så jag var jätteglad när jag hämta ut den, ända tills jag öppna den och såg att samma fel var kvar!! Jag blev riktigt besviken och ledsen, och det blir ju inte så smidigt för mig heller när jag inte är kvar i Umeå så jättelänge till. Så jag gick tillbaks och klagade och fick tom en lånedator. Men då funkade inte just den grejen jag behövde i morse och hela mitt humör gick tillbaka till bitterhet. 

Igår vid ungefär samma tid fick jag dock min Iphone 4 som jag hade beställt, och skulle väl vara tacksam och glad för att den kom en dag innan jag trodde och att jag överhuvudtaget har möjlighet att köpa en sådan telefon...

Jag blev helt enkelt väldigt trött på mig själv, särskilt när dagen igår bara handlade om att samla in pengar till människor som inte har råd med julskinkan eller är helt ensamma eller bor i ett hem där alkoholen flödar lite väl mycket. Jag har ju allt som man kan önska sig! 

Jag tänkte på det här med önskelistor också. Man kommer så ofta på sig själv med;

"jag behöver nog en sådan där.." eller "jag skulle må bra av att ha en sådan"

när det vi egentligen behöver och önskar oss oftast finns rakt framför oss utan att vi hinner stanna upp och njuta av det. Jag säger inte att jag kommer att vara tacksam from now on, för det kommer jag förmodligen misslyckas med redan om några timmar. Men jag säger att jag ska försöka. Försöka slow down och tänka på vad julen faktiskt handlar om. Inga stickade vantar eller den perfekta gammeldagsa kolan. Utan kärleken till varandra, bry sig om nära och kära. Och framför allt att kärlekens fader sände sin son till jorden att födas i ett stall. För om det är något vi människor bör vara tacksamma över är att Gud älskar oss och vill ta hand om oss och ha en relation till oss. Så försök att inte bli bitter om du inte får något som står på önskelistan i år utan försök se givarens goda tanke istället. Det ska jag försöka med! :)

P.s. telefonen är jättefin och braa.  
Love to you people!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar