lördag 14 november 2009

Charity!


Is tha thing! Jag tänkte idag skriva lite om vart era pengar kommer gå till exakt. Jag har valt att ge pengarna till frälsingsarméns getbank. Grundprincipen med en getbank är att en fattig familj i tredje världen, t.ex. i något land i Afrika får en dräktig gethona till låns av en getbank. De får mycket hjälp av denna geten, den ger dem mjölk att dricka varje dag och den första killingen som föds lämnas tillbaka till getbanken, familjen kan då efter denna handling behålla gethonan som sin rättmätiga egendom!


De kan sedan börja föda upp en liten hjord, som förser dem med mjölk, kött och även ull i vissa fall. De kan använda detta till eget bruk, så att barnen kan få kläder av ullen och mat och dricka, men det kan också använda det till försäljning. Getbanken lånar också ut en hanget vid behov till familjerna.


Det finns både gris och hönbanker t.ex. men just getter klarar sig särskilt bra, de trivs i naturen och klarar sig som sagt bra på den betesmark som finns.


Jag tycker om djur/getbankerna för att jag diggar hjälp till självhjälp, jag tycker att det är det bästa sättet att hjälpa. Det gör ju att dessa familjer inte bara känner sig mer självständiga utan att de en dag kanske till och med blir det på riktigt! Just därför, ska ni hjälpa mig att hjälpa genom att köpa mina produkter! Såå beställ! Ha en festlig lördagkväll! Kram Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar