måndag 17 september 2012

Baka bullar i 35 grader celcius...

Sedan jag för ett par veckor sen gav receptet på svenska kanelbullar till en vän här, Cristina, har hon bakat det två gånger, om inte fler. Det verkade verkligen gå hem, och så igår blev jag upphämtad(man känner sig som en barnunge när man inte kan köra bil själv, vilket jag aldrig skulle ge mig in på i den här galna trafiken och dåliga gator med hål i..) av Cristina som skulle baka kanelbullar i sitt hus. Jag var lite trött och lätt illamående igår, så jag undrade om det bara skulle vara hon och jag och en soft kväll, ja, det är nog bara mamma hemma..Men sådana kvällar där man bara umgås två och två verkar vara ganska sällsynta här. 

Tillslut var vi sex personer i ett litet vardagsrum/kombinerat kök, en kompis, (Nadia från förra veckans tripp till San Juan) mamma Sonja, systern Irene och hennes andra systers man. Men alla är så gästvänliga och snälla! Det var kul att se när Cristina bakade kanelbullar när hon försökte översätta alla mått och hur mycket jäst man skulle ha i skrattade vi åt länge..jag är ju inte en mattehjärna precis. Frågade sen om hon hade koll på uppvärmningen så att det blev 37 grader, log hon bara åt mig...ja justja. hon jobbade ju på laboratorium. 

Det var en mysig kväll, dock svettades jag ihjäl, huset hade ingen AC. Cristina blev helnöjd när hon fattade att hon skulle anses som "mörk" i Sverige och jag skrattade när de sa att jag var blond. De trodde såklart också att jag bodde i Schweiz, på spanska heter länderna väldigt lika: Suiza och Suecia(Sverige). Jag berättade att det ibland bara är ljust några timmar mitt på dagen på vintern, ni skulle ha sett deras miner. De såg ut som om de skulle dö om de bodde i Sverige typ. Likadana miner när jag berättade att människor "spontanses" inte i på samma sätt i veckorna och om han har fest/middag är det ofta förutbestämt. Jag är ofta ganska rastlös, så varje chans till att umgås lite med härliga människor här tas glatt emot även om hjärtat ibland längtar hem. Särskilt efter Andreas. Gah, vad jag saknar dig. Så. Todo por hoy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar